Ο καπετάνιος είχε συλληφθεί το 2010 στη Γάζα – Η εταιρεία που έχει το πλοίο ανήκει σε συγγενή στελέχους του κόμματος του Τούρκου προέδρου – Πλοίο της εταιρείας μετέφερε πυρομαχικά από την Ουκρανία – Το πλοίο Baris που μετέφερε παράνομα μετανάστες το 2014 ανήκει στην ίδια εταιρεία
Φαίνεται πως η φράση «όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά» είναι ό,τι πρέπει και για την περίπτωση του πλοίου, υπό τουρκική σημαία, ονόματι ACT, για το οποίο από χτες έχει στηθεί σκηνικό έντασης στο Αιγαίο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Χθες ανέβηκαν οι «θερμοκρασίες» στο Νότιο Αιγαίο, με το επίσημο τουρκικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Anadolu να κάνει λόγο για αποστολή τριών τουρκικών πολεμικών πλοίων στην περιοχή όπου νωρίτερα σκάφος του Λιμενικού Σώματος είχε ρίξει προειδοποιητικές βολές σε τουρκικό φορτηγό πλοίο.
Ο καπετάνιος είχε αρνηθεί τη διενέργεια ελέγχου για μεταφορά ναρκωτικών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, η πληροφορία για τα ναρκωτικά ήταν βάσιμη και προερχόταν από τις αμερικανικές υπηρεσίες δίωξης.
H ρότα του πλοίου, όπως δημοσιεύθηκε από τουρκικά μέσα
Με το ξημέρωμα της επόμενης μέρας, το «κυνηγητό» που έχει εξαπολύσει ο Ερντογάν στους δημοσιογράφους της Cumhurriyet, μπορεί και να ενταθεί, καθώς το εν λόγω μέσο δημοσιεύει πληροφορίες που αποκαλύπτει πως το πλοίο και γενικότερα η εταιρεία, έχει εμπλακεί στο παρελθόν με υποθέσεις μεταφοράς όπλων και human trafficking αλλά και πως ο καπετάνιος, ο οποίος το παίζει θύμα από χτες, είχε συλληφθεί στη Γάζα το 2010.
Η ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΟ 2010
Στις 31 Μαΐου 2010 οι ισραηλινές δυνάμεις επιτέθηκαν, μετά από προειδοποιήσεις, σε νηοπομπή του διεθνούς κινήματος Free Gaza. Σκοπός της νηοπομπής ήταν να σπάσει τον ναυτικό αποκλεισμό, μεταφέροντας ανθρωπιστική βοήθεια στους Παλαιστινίους της Λωρίδας της Γάζας. Η νηοπομπή αρνήθηκε την πρόταση της Ισραηλινής κυβέρνησης να πλεύσει στο λιμάνι του Ασντόντ.
Σύμφωνα με την πρόταση, η Ισραηλινή κυβέρνηση αρχικά θα έλεγχε την ανθρωπιστική βοήθεια (κάποια αντικείμενα όπως το τσιμέντο απαγορεύεται να διανεμηθούν στην Γάζα) και κατόπιν θα επέτρεπε να διανεμηθεί η βοήθεια στη Γάζα. Το Ισραηλινό Πολεμικό Ναυτικό επικοινώνησε με το πλοίο Mavi Marmara και ζητήθηκε από τον καπετάνιο να τους πει προς τα που κατευθύνεται το πλοίο. Λίγο αργότερα δύο ισραηλινά πολεμικά πλοία πλησίασαν και από τις δύο μεριές το πλοίο Mavi Marmara τουρκικού νηολογίου.
Οι Ισραηλινοί στρατιώτες επιβιβάστηκαν στα πλοία το βράδυ της 30ής Μαΐου 2010, ενώ τα πλοία έπλεαν σε διεθνή χωρικά ύδατα 65 χιλιόμετρα δυτικά της ακτής της Γάζας. Οι στρατιώτες κατέλαβαν χωρίς αντίσταση τα πέντε πλοία, ενώ ενεπλάκησαν με επιβάτες του Mavi Marmara, με αποτέλεσμα τουλάχιστον εννέα ακτιβιστές νεκρούς και εξήντα τραυματίες, ενώ, σύμφωνα με το ισραηλινό υπουργείο Άμυνας από την πλευρά των ισραηλινών δυνάμεων υπάρχουν δέκα τραυματίες, εκ των οποίων οι δύο σοβαρά.
Bίντεο δείχνει ορισμένους ακτιβιστές να χειροδικούν πρώτοι χρησιμοποιώντας λοστούς και άλλα αντικείμενα και να πετούν από το πάνω στο κάτω κατάστρωμα έναν στρατιώτη. Ο περίφημος πλέον καπετάνιος Haluk Sami Kalkavan ήταν ο καπετάνιος του άλλου τουρκικού πλοίου που συνόδευε τη νηοπομπή, ονόματι Gazze. Ο καπετάνιος μεταφέρθηκε μαζί με τους επιβαίνοντες στο Ασντοντ όπου και κρατήθηκε.
ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΑΝΗΚΕΙ ΣΕ ΣΥΓΓΕΝΗ ΤΟΥ ΥΠΑΡΧΗΓΟΥ ΤΟΥ ΑΚΡ
Όπως γνωστοποιεί η Cumhurriyet το πλοίο ACT, για το οποίο έγινε το χτεσινό τηλεφώνημα για ναρκωτικά, ανήκει στον Γιουσούφ Ντουντάρ, συγγενή του, στελέχους του κόμματος του Ερντογάν, Αμπντουρραχίμ Ντουντάρ, ενώ άλλα πλοία της εταιρείας έχουν πολλές φορές στο παρελθόν ερευνηθεί από τις τουρκικές αρχές και διεθνείς δυνάμεις, για παράνομες μεταφορές.
ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΜΕ ΤΑ ΟΠΛΑ
Το 2013, το πλοίο Zeynep Dündar, το οποίο ανήκει επίσης στην εταιρεία του ACT, ερευνήθηκε στο Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) και πάνω του βρέθηκαν περίπου 3.400 σφαίρες και όλμοι. Το πλοίο εκτελούσε το ταξίδι από Ουκρανία προς Υεμένη και παρουσίασε το φορτίο ως εργαλεία κουζίνας.
ΤΟ TRAFFICKING
Άλλο ένα πλοίο της ίδιας εταιρείας, ονόματι BARIS, ξεκίνησε από το λιμάνι της Μερσίνας, το Νοέμβριο του 2014. Το φορτηγό πλοίο με σημαία Κιριμπάτι εξέπεμψε σήμα sos καθώς υπέστη μηχανική βλάβη την ώρα που βρισκόταν 30 μίλια νοτιοανατολικά της Ιεράπετρας. Αμέσως σήμανε συναγερμός στις αρχές του νησιού με το λιμενικό να σπεύδει στο σημείο και να ακολουθεί το πολεμικό ναυτικό. Στο πλοίο, που έχει μήκος 77 μέτρων, επέβαιναν 700 μετανάστες, οι 200 εκ των οποίων να είναι γυναίκες και παιδιά.
Στο σημείο έπνεαν ισχυροί άνεμοι έντασης έως και 8 μποφόρ. Όπως αναφέρει η Cumhurriyet, το συγκεκριμένο πλοίο φαίνεται να είχε νοικιαστεί από ελληνική εταιρεία. Πέντε από τους επτά Σύρους και Αφγανούς που συνελήφθησαν ως μέλη του πληρώματος καταδικάστηκαν την 27η Ιουλίου σε κάθειρξη 25 ετών, ενώ σε κάθε έναν από αυτούς επεβλήθη πρόστιμο 200.000 ευρώ. Οι άλλοι δύο δεν παραπέμφθηκαν να δικαστούν, καθώς η συμμετοχή τους στη διακίνηση δεν στοιχειοθετήθηκε.