Τον φόβο τους ότι θα βλάψει πολύ τον θαλάσσιο τουρισμό των νησιών μας, η κατάργηση του διπλού ναυλοσύμφωνου που εφαρμοζόταν για τα ταξίδια με τα ξύλινα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, εκφράζουν τρεις ναυτιλιακοί πράκτορες και για ενημέρωση του κοινού απέστειλλαν ανοικτή επιστολή που αναφέρει τα παρακάτω:
Αγαπητοί συμπολίτες μας,
Το όμορφο νησί μας είχε από την γέννηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα μια ιδιαίτερη και πρωτεύουσα θέση στους επισκέπτες υψηλής εισοδηματικής τάξης και κοινωνικής ιεραρχίας, όπως αυτή ίσχυε κάθε φορά.
Ποιός δεν θυμάται την προβλήτα στην παραλία του Ξενοδοχείου των Ρόδων γεμάτη από τα «λόρδικα», τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής της εποχής;
Ποιος δεν θυμάται τις αμέτρητες ελληνικές και διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές, οι οποίες έφερναν όλους τους διεθνείς αστέρες στο νησί μας; Ποιος δεν θυμάται την πόλη και το νησί της Ρόδου γεμάτα από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του διεθνούς JetSet; Όλα τα παραπάνω ενίσχυσαν τα μέγιστα τη διεθνή προβολή των νησιών μας και συνέβαλαν στην οικονομική ανάπτυξήτους.
Δυστυχώς, η ανάπτυξη του μαζικού τουρισμού στα μέσα της δεκαετίας του ΄80, απαραίτητη για την περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη του τόπου, θόλωσε και στο τέλος έσβησε αυτή την εικόνα.
Ο μοναδικός «τόπος» που διατήρησε λίγη από την αίγλη της εποχής εκείνης είναι το λιμάνι της Ρόδου, όπου καθημερινά καταπλέουν δεκάδες σκάφη επωνύμων ή σκάφη εταιρειών τα οποία μεταφέρουν αυτού του επιπέδου επιβάτες.
Για τους επιβάτες αυτούς δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, ο ροδιακός λαός και βλέπει και γνωρίζει.
Να υπενθυμίσουμε όμως ότι από την κίνηση των σκαφών αυτών :
• αυξάνει η κίνηση του αεροδρομίου της Ρόδου
• κινούνται τα ταξί με V.I.P. πελάτες
• γίνονται αμέτρητες ενοικιάσεις πολυτελών οχημάτων
• υπάρχουν κρατήσεις πολυτελών καταλυμάτων
• υπάρχει σημαντική κίνηση στην αγορά της Ρόδου
• αυξάνει η επισκεψιμότητα όλων των αρχαιολογικών χώρων με prive ξεναγήσεις
• αυξάνει η κίνηση εστιατορίων και άλλων κέντρων διασκέδασης
• μεγαλώνει ο όγκος των αγαθών τροφοδοσίας
• κινείται η αγορά ανταλλακτικών και θαλλάσσιων ειδών
• δημιουργήθηκε τεράστια οικονομική ανάπτυξη και δυναμική στα μικρότερα νησιά (Χάλκη, Σύμη, Κάλυμνος)
Γενικότερα, όπως γνωρίζει η αγορά και η κοινωνία της Ρόδου, τα σκάφη αυτά συμβάλλουν σημαντικότατα στην Τοπική Οικονομία αλλά και στην προβολή του νησιού μας διεθνώς.
Δυστυχώς όμως η τουριστική αυτή βιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε μεγάλο κίνδυνο.
Ο νόμος 4256/2014, ο οποίος ορθώς ψηφίστηκε ώστε να υπάρξει εκσυγχρονισμός στην νομοθεσία σχετικά με τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, διατήρησε ένα είδος καμποτάζ καταστρεπτικό για την τοπική οικονομία.
Καταρχάς, ο Νόμος διαχωρίζει τα επαγγελματικά σκάφη σε πλαστικά/μεταλλικά και άλλου τύπου (ξύλινα), ευνοώντας τα πρώτα.
Το ζήτημα εξαρχής είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των V.I.P. επιβατών προτιμούν τα δεύτερα (ξύλινα) για πολλούς λόγους. Τα σκάφη αυτά όμως στην συντριπτική τους επίσης πλειοψηφία δεν φέρουν ελληνική σημαία, αποτέλεσμα της παραμέλησης επί δεκαετίες της ελληνικής παραδοσιακής τέχνης κατασκευής αυτών των σκαφών.
Σύμφωνα με τον Νόμο, τα σκάφη αυτά δεν έχουν το δικαίωμα παραλαβής (επιβίβασης) και αποβίβασης σε ελληνικό λιμάνι (απαγόρευση κυκλικού ταξιδιού).
Αν παραλάβουν από την Αλλοδαπή, τότε έχουν το δικαίωμα να αποβιβάσουν σε ελληνικό λιμάνι. Αν επιβιβάσουν στην Ελλάδα τότε πρέπει να αποβιβάσουν στην Αλλοδαπή.
Επί τριετία η συγκεκριμένη διάταξη αντιμετωπίστηκε με την καθ΄ όλα νόμιμη διαδικασία του «διπλού» ναυλοσυμφώνου. Οι επιβάτες αποβιβάζονταν οριστικά στην Αλλοδαπή με ένα ναυλοσύμφωνο και με ένα νέο ναυλοσύμφωνο επέστρεφαν στην χώρα μας.
Στις 07.07.2017 εμείς, οι ναυτιλιακοί πράκτορες, ενημερωθήκαμε με σχετικό έγγραφο από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (Αρ. Πρ. : 3133.2-1/49902 / 2017) ότι η διαδικασία αυτή (διπλό ναυλοσύμφωνο) είναι παράνομη, δίχως να διευκρινίζεται ο λόγος.
Επίσης, μας αναφέρθηκε προφορικώς ότι οι επιβάτες δεν επιτρέπεται να επιστρέψουν ούτε με άλλο σκάφος του ίδιου τύπου.
Άρα, ή αναχωρούν από την Αλλοδαπή για τη χώρα τους ή πρέπει να βρουν τρόπο να επιστρέψουν στη χώρα τους με σκάφη της γραμμής, υφιστάμενοι τεράστια ταλαιπωρία για V.I.P. επιβάτες, γεγονός το οποίο εκθέτει τη χώρα μας και τον ελληνικό θαλάσσιο Τουρισμό.
Πρακτικά, η κίνηση αυτή δολοφονεί τον θαλάσσιο τουρισμό υψηλού επιπέδου.
Οι ανακοινώσεις αυτές, μεσούσης της τουριστικής περιόδου, προκάλεσαν τεράστια ζημία στον θαλάσσιο τουρισμό, με τις ακυρώσεις να διαδέχονται η μία την άλλη, με αποτέλεσμα αυτή την κρίσιμη – για την Οικονομία της χώρας μας – στιγμή, τα λιμάνια μας να είναι σχεδόν άδεια και να χάνονται τεράστια πολύτιμα έσοδα, όχι μόνο για τις εταιρείες μας αλλά για το σύνολο της δωδεκανησιακής οικονομίας.
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι δημιουργείται κλίμα ανασφάλειας αλλά και δυσπιστίας απέναντι στον ελληνικό θαλάσσιο Τουρισμό, ο οποίος ούτως ή άλλως παραπαίει.
Ως εκ τούτου, οι κάτωθι ναυτιλιακοί πράκτορες ζητούμε
• Άμεση ανάκληση του επίμαχου εγγράφου
• Έναρξη διαλόγου για τροποποίηση του σχετικού Νόμου
Σταύρος Ροδίτης, RODOS YACHT SERVICES
Νικόλαος Ψυλλάκης, RODOS PORT SHIPPING AGENTS
Κωνσταντίνος Σύκαλος, SYMI TOURS
Νεκτ. Σαντορινιός: «Ο VIP τουρισμός είναι απόλυτα προστατευμένος»
Απαντήσεις στις ανησυχίες για την δήθεν απώλεια του VIP τουρισμού στην Ελλάδα, λόγω της απαγόρευσης δραστηριοποίησης στην Ελλάδα των ξύλινων τουριστικών σκαφών, έδωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, μιλώντας στην ΕΡΑ Ρόδου και στην Χριστίνα Μέγα.
Λανθασμένα και υπερβολικά χαρακτήρισε τα δημοσιεύματα μερίδας του τοπικού τύπου της Δωδεκανήσου σχετικά με δήθεν ζημία που έχει υποστεί ο VIP τουρισμός εξηγώντας ότι:
1. Η αποεπιβίβαση επισκεπτών στα ελληνικά νησιά, από τουριστικά σκάφη ξένης σημαίας, με άδεια επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, μεταλλικής ή πλαστικής κατασκευής και μεγάλου μεγέθους, δεν έχει σε καμία περίπτωση σταματήσει να ισχύει. Ο VIP τουρισμός είναι απόλυτα προστατευμένος.
2. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, και συγκεκριμένα τον κανονισμό του Οργανισμού Ασφάλειας Σκαφών (SOLAS), τα ξύλινα τουριστικά σκάφη υπό σημαία χωρών εκτός ΕΕ, δεν θεωρούνται απόλυτα αξιόπλοα. Άποψη που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία και στο νόμο 4256/2014. Ο συγκεκριμένος νόμος που ισχύει εδώ και 3 τρία χρόνια και έχει ψηφιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ, δεν επιτρέπει τη δραστηριοποίησή αυτών στα ελληνικά λιμάνια.
3. Τα ξύλινα σκάφη σημαίας τρίτης χώρας, για τα οποία έγινε τόσος ντόρος στα τοπικά ΜΜΕ, δεν έχουν το μονοπώλιο μεταφοράς VIP τουρισμού. Για την ακρίβεια, είναι ξύλινα σκάφη που ναυλώνονται χωρίς όμως να τηρούν τους κανόνες ναυτεργασίας της χώρας μας: αμείβουν τους ναυτικούς με χαμηλά ημερομίσθια, δεν χρησιμοποιούν πλήρωμα με ελληνική γλωσσομάθεια, όπως ορίζεται από τις σχετικές διατάξεις, και σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο δεν θεωρούνται επαγγελματικά σκάφη με άδεια πλοίου αναψυχής . Η μη τήρηση της νομοθεσίας δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τα τουριστικά σκάφη της Ελλάδας ή των άλλων χωρών της Ε.Ε.