Ενα χρήσιμο εργαλείο για την καταπολέμηση της διακίνησης προϊόντων απομίμησης, καθώς και του λαθρεμπορίου έχουν πλέον στη διάθεσή τους οι ελεγκτικοί μηχανισμοί παγκοσμίως. Ταυτόχρονα και οι καταναλωτές μπορούν με μια απλή εφαρμογή να ταυτοποιήσουν ένα προϊόν με την επιχείρηση που το έχει κατασκευάσει.
Ο λόγος για το Παγκόσμιο Μητρώο Κωδικών GS1, με την ονομασία GEPIR, μια παγκόσμια διαδικτυακή πλατφόρμα όπου καταχωρίζονται οι μοναδικοί αριθμοί που φέρουν τα προϊόντα, οι γνωστοί barcodes.
Η συγκεκριμένη πλατφόρμα χρησιμοποιείται ήδη ως βάση πληροφόρησης από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τελωνείων, ενώ και οποιοσδήποτε καταναλωτής μπορεί μέσω του κινητού τηλεφώνου του να κάνει αυτή την ταυτοποίηση. Συγκεκριμένα, μέσω της εφαρμογής iGepir μπορεί να «σκανάρει» το barcode σε ένα προϊόν και να πάρει την πληροφορία για την επιχείρηση που το έχει παραγάγει. Βεβαίως, θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι στην πλατφόρμα καταχωρίζονται οι κωδικοί που έχει χορηγήσει το GS1, το οποίο όμως πλέον αποτελεί το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο πρότυπο.
Δεν είναι τυχαίο ότι και στην Ελλάδα το αντίστοιχο γραφείο του οργανισμού, το GS1 Association Greece, συνεργάζεται ήδη με την Τράπεζα της Ελλάδος, με τελωνεία, με τον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), καθώς και με το υπουργείο Οικονομικών.
Ενδεικτικό του παραπάνω είναι ότι το υπουργείο Οικονομικών επέλεξε τη συνεργασία με το GS1 Association Greece για την έκδοση νέων barcodes στις ταινίες φορολογίας των καπνικών προϊόντων, οι οποίες κυκλοφορούν ήδη στην αγορά από τον Φεβρουάριο του 2017, στην προσπάθεια για την πάταξη του λαθρεμπορίου καπνού στην Ελλάδα.
Στις εν λόγω ταινίες έχει εφαρμοσθεί η τεχνολογία «data matrix» και στην ουσία κάθε πακέτο τσιγάρων φέρει έναν μοναδικό σειριακό αριθμό. Μάλιστα, οι ταινίες αυτές καλύπτουν και τις απαιτήσεις επικείμενης κοινοτικής οδηγίας που προϋποθέτει οι πληροφορίες που παρέχονται να είναι αναγνώσιμες σε όλες τις χώρες.
Σε επόμενη φάση, το GS1 θα δημιουργήσει ένα ακόμη μητρώο, το GS1 Cloud, όπου μέσω του barcode θα παρέχονται ακόμη περισσότερες πληροφορίες για τα προϊόντα σε καταναλωτές, σε προμηθευτές και σε λιανεμπόρους, αλλά και σε ελεγκτικές αρχές.
Για να αντιληφθεί κάποιος τη σημασία των barcodes του GS1, αρκεί να πούμε ότι οι μεγαλύτερες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon και η Alibaba, επιτρέπουν μόνον τη διάθεση προϊόντων, η αυθεντικότητα των οποίων μπορεί να επιβεβαιωθεί με τη βάση δεδομένων του GS1.