Το πανευρωπαϊκό δίκτυο μέσων ενημέρωσης Euractiv, κατατάσσει την Ελλάδα στις χώρες που λαμβάνουν το υψηλότερο ρίσκο για τα σχολεία.
Την στιγμή που η μετάλλαξη «Όμικρον» εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς, σύμφωνα με το Euractiv, οι περισσότερες χώρες της ΕΕ, έχουν υιοθετήσει μια προσεκτική προσέγγιση όσον αφορά το άνοιγμα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Άλλες πετούν το μπαλάκι στις τοπικές αρχές, ενώ ορισμένες δεν λαμβάνουν καθόλου μέτρα. Η Πολωνία, η Κροατία και η Ελλάδα αποφάσισαν να αναλάβουν μεγαλύτερο ρίσκο, τονίζει το δίκτυο. Ενώ η Φινλανδία δεν έχει αποφασίσει για το αν θα ανοίξουν τα σχολεία.
Το Euractiv ανέλυσε τα διαφορετικά μέτρα που λαμβάνονται σε όλη την Ευρώπη και τα χωρίζει σε τέσσερις κατηγορίες
Η αυστηρή προσέγγιση
Στη Σλοβενία μια ολόκληρη τάξη, με εμβολιασμένα παιδιά ή όχι, θα μπαίνει σε καραντίνα σε περίπτωση καταγραφής ενός κρούσματος είτε σε μαθητή είτε σε εκπαιδευτικό.
Η καραντίνα είναι αυτή τη στιγμή δέκα ημέρες (την επόμενη εβδομάδα θα μειωθεί στις επτά). Οι μαθητές κάνουν τρία rapid την εβδομάδα στον χώρο του σχολείου.
Στην Τσεχία εάν ένα παιδί διαγνωστεί με κορονοϊό όλη η τάξη μπαίνει σε καραντίνα. Οι υπηρεσίες υγείας αξιολογούν την κατάσταση σε κάθε τάξη και στη συνέχεια αποφασίζουν αναλόγως. Εναπόκειται στα σχολεία να διαλέξουν ανάμεσα σε rapid ή PCR που δίνονται δύο φορές τη βδομάδα. Από τις 17 Ιανουαρίου θα είναι υποχρεωτικό ένα τεστ.
Στη Ρουμανία σε περίπτωση ενός κρούσματος οι μαθητές μπαίνουν σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης. Η δια ζώσης διδασκαλία επιστρέφει μετά από οκτώ ημέρες εάν όλοι οι μαθητές έχουν αρνητικό PCR ή rapid. Τα πιο μεγάλα παιδιά που είναι πλήρως εμβολιασμένα μπορούν να συνεχίζουν τα μαθήματα στις τάξεις και εάν περισσότερες από τις μισές τάξεις κλείσουν τότε ολόκληρο το σχολείο μπαίνει σε καθεστώς τηλεκπαίδευσης. Θεωρητικά οι μαθητές θα πρέπει να κάνουν δύο rapid τεστ την εβδομάδα τα οποία παρέχει η κυβέρνηση.
Στην Ιταλία, μετά από δύο κρούσματα σε τάξη, οι ανεμβολίαστοι μαθητές μπαίνουν σε καραντίνα. Στο τρίτο κρούσμα όλο το τμήμα μπαίνει όλο το τμήμα. Δεν αποκλείεται να σημειωθούν περαιτέρω αλλαγές, καθώς οι περισσότεροι διευθυντές σχολείων επιθυμούν τηλεκπαίδευση έως τις αρχές Φεβρουαρίου. Ωστόσο η κυβέρνηση διαφωνεί. Στη Νάπολη, πάντως, ο περιφερειάρχης ανακοίνωσε ότι τα περισσότερα σχολεία θα ανοίξουν στα τέλη του μηνός.
Στη Σλοβακία εάν διαπιστωθεί ένας μαθητής θετικός, οι υπόλοιποι μαθητές θα πρέπει να μπουν σε καραντίνα. Εκτός εάν είναι εμβολιασμένοι ή έχουν νοσήσει. Οι μάσκες είναι υποχρεωτικές και οι γονείς καλούνται να κάνουν τεστ στα παιδιά πριν την έναρξη του σχολείου και να επαναλαμβάνουν τα τεστ δύο φορές την εβδομάδα.
Στην Ισπανία από τρία και πάνω κρούσματα θεωρείται ότι υπάρχει έξαρση κορονοϊού και οι εκπαιδευτικές αρχές της κάθε περιφέρειες αξιολογούν την κατάσταση αναλόγως. Δεν υπάρχει συνταγογράφηση rapid. Εάν ένα παιδί κολλήσει οι στενές επαφές του θα πρέπει να κάνουν τεστ μια φορά. Στην περίπτωση που είναι αρνητικό, καλούνται να το επαναλάβουν μετά από επτά ημέρες.
Η προσέγγιση υψηλού ρίσκου
Στην Πολωνία όλα τα μαθήματα ήταν διαδικτυακά μια εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα και μια εβδομάδα μετά την Πρωτοχρονιά. Παρόλα αυτά το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι από τις 10 Ιανουαρίου τα σχολεία ανοίγουν κανονικά. Δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες σε σχέση με το κλείσιμο. Το υπουργείο έχει ζητήσει από τα σχολεία να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να εμποδίσουν την εξάπλωση του ιού. Το μπαλάκι, δηλαδή, είναι στους διευθυντές των σχολείων. Μάλιστα δεν έχουν ανακοινωθεί κανόνες σχετικά με τα τεστ. Ανεπίσημες πηγές ανέφεραν στο Euractiv ότι υπήρξε σύγκρουση ανάμεσα στον υπουργό Παιδείας, που ήθελε να ανοίξουν τα σχολεία, και στον υπουργό Υγείας, ο οποίος θεωρούσε ότι η κατάσταση είναι άσχημη.
Στην Κροατία η απόφαση για επιστροφή στην τηλεκπαίδευση είναι στο χέρι των ιατρών των σχολείων. Τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά ακόμη και εάν οι μισοί μαθητές δεν παρακολουθούν τα μαθήματα.
Τα σχολεία στην Πορτογαλία ανοίγουν την Δευτέραα (10/1). Οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να απομονώνονται εάν υπάρχει θετικό κρούσμα στην αίθουσα. Παρά μόνο εκείνοι που κάθονται στο ίδιο θρανίο.
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση αποφάσισε να κρατήσει τον κανόνα 50% +1, το οποίο σημαίνει ότι η τάξη θα μπει σε καραντίνα μόνο εάν βρεθούν θετικοί περισσότεροι από τους μισούς μαθητές. Οι επιστήμονες έχουν εκφράσει αντιρρήσεις για την απόφαση αυτή, επισημαίνοντας ότι ενέχει τον κίνδυνο για πολύ γρήγορα εξάπλωση κορονοϊού στα σχολεία. Υπήρξαν, άλλωστε, αναφορές σε ελληνικά ΜΜΕ ότι η επιτροπή ειδικών ήταν διχασμένη για αυτόν τον κανονισμό με ορισμένα μέλη να προτείνουν τη μείωση του ποσοστού στο 30% ή στο 40%.
Οι κανονισμοί στη Βουλγαρία είναι ακόμη πιο ελεύθεροι. Οι Αρχές δηλώνουν ότι τα σχολεία θα κλείσουν μόνο ως έσχατη λύση. Οι μαθητές κάνουν τεστ δύο φορές την εβδομάδα και όσοι δεν θέλουν, παρακολουθούν τα μαθήματα εξ αποστάσεως. Όσοι διαθέτουν πράσινο πιστοποιητικό μπορούν να πάνε στο σχολείο χωρίς τεστ.
Το μπαλάκι στις τοπικές αρχές
Στη Γαλλία δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο για κλείσιμο τμημάτων. Πριν τα Χριστούγεννα μια τάξη έκλεινε εάν τρεις μαθητές ήταν θετική. Με το νέο σύστημα όσοι έχουν κορονοϊό εισέρχονται σε καραντίνα. Οι υπόλοιποι κάνουν τεστ και εάν βγει αρνητικό επιστρέφουν στο σχολείο. Οι τοπικές Αρχές φέρουν την ευθύνη για το πότε πρέπει να κλείσει ένα τμήμα.
Αντίστοιχα, στη Γερμανία οι κανονισμοί διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή. Η πιο κοινή πρακτική είναι υποχρεωτικά ημερήσια rapid για τους μαθητές την πρώτη εβδομάδα που θα ανοίξουν τα σχολεία. Στη συνέχεια τρεις φορές την εβδομάδα. Σε ορισμένες περιοχές, όπως το Βερολίνο και η Θουριγγία, τα τεστ δεν είναι υποχρεωτικά. Οι κανόνες είναι διαφορετικοί και για το κλείσιμο τμημάτων.
Οι αναποφάσιστοι
Στη Φινλανδία η συζήτηση για το εάν πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία συνεχίζεται. Το υπουργείο Κοινωνικών Υποθέσεων πρότεινε να αρχίσει το εξάμηνο με εξ αποστάσεως διδασκαλία, ώστε να βελτιωθούν τα ποσοστά εμβολιασμού. Όμως τα υπουργεία Παιδείας, Υγείας, οι αρχές ασφαλείας και οι μαθητικές οργανώσεις εναντιώνονται στην τηλεκπαίδευση. Το συνδικάτο των εκπαιδευτικών προτιμά κλειστά σχολεία, ενώ οι γονείς είναι διχασμένοι.