Tα όνειρα είναι πάντα όνειρα (και κυρίως) δωρεάν.
Μεγάλη αλήθεια no.1: Όσα πιο πολλά χιλιόμετρα γράφεις, τόσο καλύτερος οδηγός γίνεσαι.
Μεγάλη αλήθεια no. 2: Όσα περισσότερα αυτοκίνητα οδηγείς, τόσο καλύτερα τα κατανοείς. Μαθαίνεις τις ιδιαιτερότητες, τις ιδιορρυθμίες και το χαρακτήρα τους, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώνεις τι σου ταιριάζει καλύτερα, με αποτέλεσμα στη συνέχεια να μπορείς να διαλέξεις πιο εύκολα και με μικρότερο περιθώριο σφάλματος το δικό σου.
Τα αυτοκίνητα που θα δεις παρακάτω αποτελούν το καθένα μια οδηγική πρόκληση για εντελώς διαφορετικούς λόγους. Για πολλούς εκεί έξω, αποτελούν την τετράτροχή τους φαντασίωση. Και τις φαντασιώσεις καλό είναι να τις ικανοποιείς όσο το δυνατόν νωρίτερα -εξού και η ηλικία 40 στον τίτλο, η οποία βέβαια είναι ενδεικτική, θα μπορούσε άνετα να φτάνει μέχρι τη στιγμή που θα καταθέσεις το δίπλωμα. αλλά όσο πιο νωρίς τόσο πιο καλά- είναι μερικά από αυτά που έχουν μείνει στην ιστορία της αυτοκίνησης. Το καθένα για τους δικούς του λόγους. Και επειδή περνούν και τα χρόνια σιγά-σιγά γίνονται όλο και πιο δυσέρευτα.
Έχουμε και λέμε λοιπόν:
1. Citroen DS
Αν πρέπει να διαλέξετε ένα και μόνο γαλλικό αυτοκίνητο που πρέπει να οδηγήσετε τότε αυτό δεν μπορεί να είναι άλλο από την DS, τη «θεϊκή» στα γαλλικά ή, πιο πεζά, «βάτραχος» στα ελληνικά. Η DS παρουσιάστηκε το 1955 στην έκθεση της γαλλικής πρωτεύουσας και θα είναι μάλλον μετριπαθές σχόλιο αν πούμε ότι έκλεψε την παράσταση. Κι αυτό γιατί ήταν τόσος ο ενθουσιασμός των επισκεπτών όταν την είδαν, που στην πρώτη μόλις μέρα λειτουργίας της έκθεσης δόθηκαν 12.000 παραγγελίες.
Λογικό, καθώς η DS δεν έμοιαζε με τίποτα άλλο που κυκλοφορούσε μέχρι τότε και αυτό δεν αφορούσε μόνο το σχεδιασμό της, αλλά και την τεχνολογία της, με high light την πνευματική ανάρτηση. Αν την οδηγήσετε θα εντυπωσιαστείτε από την απαράμιλλη άνεση και την «ευγένειά» της, μιας και χαμηλώνει για να μπείτε άνετα, ενώ από ‘κει και πέρα η απόστασή της από τα έδαφος ρυθμίζεται συνολικά σε 4 θέσεις και διατηρείται σταθερή ανεξαρτήτως φορτίου. Τα φρένα της χρειάζονται προσοχή γιατί λειτουργούν σαν διακόπτης on- off, ενώ ασυνήθιστες είναι και οι διαρκείς κινήσεις του αμαξώματος πάνω στην ανάρτηση. Ακόμα και οι «θεές» έχουν πλην…
2. Μια Ferrari. Όποια Ferrari…
Τα αυτοκίνητα από το Maranello με σήμα το cavallino rampante, το όρθιο αλογάκι, δεν είναι τυχαία τα πιο επιθυμητά παγκοσμίως και αυτά που πετυχαίνουν ως κλασικά μοντέλα εξωπραγματικές τιμές. Φυσικά, δεν είναι μόνο ξεχωριστά για το μάτια μας, αλλά προσφέρουν και μια μοναδική οδηγική εμπειρία. Από τον τρόπο που στρίβουν και το πώς ανεβάζουν στροφές μέχρι τα κόκκινα του στροφομέτρου, που συνήθως ξεκινούν από πενταψήφιο νούμερο. Το σημείο καμπής της μάρκας είναι η 360 Modena, που παρουσιάστηκε το 1997 και, παρά τα δικά της θεματάκια, ήταν το μοντέλο που έκανε τις Ferrari από καπριτσιόζικες ντίβες κατάλληλες ακόμα και για καθημερινή χρήση. Άλλωστε είναι γεγονός πως προκαλούν εθισμό, οπότε γιατί να μην μπορείς και να τις οδηγείς συνεχώς;
3. Porsche 911 RS
Η RS του 1973 θεωρείται η πιο κλασική έκδοση του έτσι κι αλλιώς evergreen μοντέλου της γερμανικής εταιρείας. Ελαφριά και γρήγορη -207 οι ίπποι της- ήταν η πρώτη με σταθερή την πίσω αεροτομή, η οποία πολύ σύντομα απέκτησε το παρατσούκλι «ουρά πάπιας».
Για να μη γυρίσει και σε δαγκώσει όλη η ουρά της -χαρακτηριστικό όλων των 911 των πρώτων ετών- χρειαζόταν προσοχή, σεβασμός και κυρίως χέρια -αυτό ήταν εξάλλου και το αναπόσπαστο κομμάτι του θρύλου 911: έπρεπε να είσαι «χεράς» για να την τιθασεύεσεις. Όσο περνούσαν τα χρόνια οι 911, παρά τη «λάθος» διάταξη των μηχανικών τους μερών, γίνονται όλο πιο εύκολες και πιο γρήγορες. Σε αυτήν την εξελικτική πορεία, το μοντέλο καμπή είναι η τελευταία αερόψυκτη με τον εσωτερικό κωδικό 993, ωστόσο όλες παραμένουν πάντα γοητευτικές και ιδιαίτερες κι αν ποτέ σου δοθεί η ευκαιρία να οδηγήσεις μία από αυτές, μην την αφήσεις να πάει χαμένη.
4. Mini Cooper S ή Fiat 500
Όχι δεν τα βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι, αλλά τα προτείνουμε ως κλασικά δείγματα μικρών αυτοκινήτων. Και όταν λέμε μικρών, το λέμε κυριολεκτικά μιας και οι σύγχρονες εκδοχές τους δείχνουν μπροστά τους τεράστιες. Μην φοβάστε πάντως, διότι όσο και αν αμφιβάλλεις, θα χωρέσεις μια χαρά στα λιλιπούτεια εσωτερικά τους – ειδικά στo Fiat 500 θα εκτιμήσεις τη μαεστρία των Ιταλών στην εύρεση χώρων εκεί όπου πρακτικά δεν υπάρχουν. Το ίδιο ισχύει και για το δημιούργημα του Σμυρνιού Αλέξανδρου Ισιγόνη, το οποίο έχει να επιδείξει, ακόμα και στις μέρες, μας την αμεσότητα στις αντιδράσεις και τη ζυγισμένη οδική συμπεριφορά που το έκαναν διάσημο.
5. BMW M3 E46 (2000- 2007)
Η M3, οποιαδήποτε M3 από τις πέντε συνολικά γενιές που έχουν παρουσιαστεί μέχρι τώρα (στην τελευταια η κουπέ ονομάζεται Μ4) δεν χρειάζεται συστάσεις. Είναι πολύ απλά το αρχέτυπο σπορ μοντέλο της μεσαίας κατηγορίας, αυτό που έβαλε τις βάσεις για το εξειδικευμένο και διάσημο πια τμήμα Μ της BMW. Αν οδηγήσεις κάποια από τις πέντε που κυκλοφορούν, θα συμφωνήσεις μαζί μας. Ίσως να σε ζορίσει η μια και μοναδική 8κύλινδρη Ε90 ή η Ε92, όμως σίγουρα θα σε μαγέψει η προκάτοχό της, η Ε46, που είναι η πιο ισορροπημένη και κερδίζει έξτρα πόντους γοητείας από το γεγονός ότι δεν διαθέτει πολλά ηλεκτρονικά.
6. Βugatti Veyron
Ξέρουμε, ξέρουμε, πού τέτοια τύχη; Πιο εύκολα πιάνεις τζόκερ με 12 τζακ ποτ παρά το τιμόνι μιας Bugatti. Αν, λεμε αν, βρεθείς ποτέ στη θέση του οδηγού, η εμπειρία θα είναι μοναδική. Άλλωστε δεν συναντάς κάθε μέρα έναν πύραυλο εδάφους-εδάφους με τροχούς. Η εντυπωσιακή εμφάνιση συνδυάζεται με ακόμα πιο εντυπωσιακή τεχνολογία, ενώ οι επιδόσεις της είναι εξωπραγματικές. Το, βέβαια, και η κατανάλωση -ωστόσο αυτό είναι το τελευταίο που θα σε απασχολήσει. Ακόμα και αν δεν καταφέρεις να πιάσεις την τελική της -το πιο πιθανό!- η ωμή επιτάχυνση θα σε καθηλώσει στο κάθισμά σας. Κυριολεκτικά και μεταφορικά.
7. Lada Niva
Tα βλέπεις στο δρόμο και νιώθεις κάποιον οίκτο για τους οδηγούς τους; Μην ντρέπεσαι, οι περισσότεροι το ίδιο θα έκαναν, αν και το Lada Niva είναι αιεθαλές (παρουσιάστηκε το 1977!) για να μην πούμε απέθαντο. Αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά οχήματα εκτός δρόμου (#diplis) στην ιστορία της αυτοκίνησης. Κι αυτό γιατί είναι το πρώτο τετρακίνητο με αυτοφερόμενο πλαίσιο και φτάνει πολύ πιο μακριά από ό,τι νομίζεις σε σχέση με άλλα τζιπ που κοστίζουν το πολλαπλάσιο.
Αν το οδηγήσεις και ξεπεράσεις το κακό φινίρισμα, θα νιώσεις σεβασμό για τους Ρώσους μηχανικούς που κατασκεύασαν κυριολεκτικά ένα πολυεργαλείο, ενώ θα σκέφετις στα σοβαρα πάρεις ένα για τις διακοπές σου.
8. VW Beetle
Μιλάμε για το γνήσιο φυσικά -όχι τις σύγχρονες εκδοχές του. Πρόκειται για το αυτοκίνητο με το πλέον χαρακτηριστικό σχήμα στον κόσμο -εξου και οι ονομασίες «Σκαθάρι» και «Σκαραβαίος»- που ξεκίνησε την καριέρα του πριν τον Β’ Παγκόσμιο και έμεινε στη παραγωγή μέχρι το 2003. Η κατανομή «μηχανή πίσω, πορτμπαγκάζ μπροστά», μπορεί να αφήνει χώρους για όσους κάθονται πίσω, διαθέτει όμως χαρακτήρα και στυλ. Ειδικά, η έκοδση κάμπριο είναι τόσο κουλ που θα έκανε να κοκκινίζουν από ντροπή άλλα, πολύ πιο εντυπωσιακά, οχήματα της ίδιας κατηγορίας.
Μπορεί να είναι παρωχημέχο οδηγικά, με τα σημερινά δεδομένα, εξακολουθεί όμως να παραμένει ωραίο ως εμπειρία. Αν μάλιστα βρεις και αγοράσεις ένα, να είσαι βέβαιος ότι προκειται για ένα all time classic όχημα και, κυρίως, πως ποτέ δεν θα ξεμείνεις από ανταλλακτικά.
9. Mercedes SL (R 107)
Τη γνωρίζεις. Είναι το αυτοκίνητο του Richard Geere στο «American Gigolo» και για πολλούς ειδικούς η τελευταία πραγματική Mercedes από πλευράς προσοχής στη λεπτομέρεια και στην ποιότητα. Αν και το τελευταίο ελέγχεται, το βέβαιο είναι πως πρόκειται για ένα από τα πιο στυλάτα αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί και κυκλοφορήσει ποτέ.
Φυσικά και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι έμεινε στην παραγωγή για περισσότερα από 17(!) χρόνια (από το 1972 έως τα 1989) και ότι εξακολουθεί να στέκεται μια χαρά. Κλασικό ρόουντσερ (με αέρα από Καλιφόρνια), που θα είναι πάντα στη μόδα, με αξιοπρόσεκτες επιδόσεις. Αν πέσει στα χέρια σου -και μπορείς να επιλέξεις μοντέλο- προτίμησε τις πιο μικρές εκδόσεις, τις SL280 και 350, που είναι πιο απλές και πιο εύκολες στη συντήρηση.
10. Lamborghini Countach
Το πρώτο hyper car της ιστορίας, το αυτοκίνητο που έδειχνε να έρχεται από έναν άλλο κόσμο. Χαμηλό, με σχήμα σφήνας και πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω, ήταν το απόλυτο show car και το ίδιο ισχύει μέχρι σήμερα. Κοίτα, για να μπεις και να βγεις πρέπει να δεθείς κόμπος, προς τα πίσω δεν βλέπεις τη τύφλα σου, από τα 120 και πάνω συνεννοείσαι με τη συνοδηγό σου μόνο με νοήματα, αλλά η οδήγησή του είναι μοναδική εμπειρία.
Με τον κλασικό V12 να μουγκρίζει πίσω από την πλάτη σου και να αποκρίνεται άμεσα στο κάθε πάτημα του γκαζιού. Ακόμα όμως και αν δεν το οδηγήσεις, να ξέρεις ότι αποτλεί το απόλυτο φόντο (είτε βρίσκεσαι μέσα είτε έξω) για μια αξιομνημόνευτη selfie.
11. Jeep Wrangler ή Land Rover Defender
Ότι πιο κλασικό σε τετρακίνητο έχει κυλοφορήσει στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Αν αντέχεις το κούνημα -λίγο καλύτερο εδώ το Land Rover- και το λέει η ψυχούλα σου, και κυρίως η μέση σου, θα πας παντού. Δεν θα πιεστείς ιδιαίτερα, ειδικά σε προσιτές διαδρομές -αν θέλεις να μπλέξεις σε πραγματικά δύσκολες και περιπετειώδεις καταστάσεις, τότε απαιτουνται γνώσεις και χέρια. Με τα SUV να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, τα γνήσια, παλαιάς κοπής τετρακίνητα εξαφανίζονται σιγά σιγά -τόσο η νέα γενιά του Wrangler όσο και ο διάδοχος του Defender όταν και αν παρουσιαστεί θα είναι πιο soft. Μη χάσεις, λοιπόν, την ευκαιρία να το οδηγήσεις.
12. Alfa Romeo Spider
Άλλο ένα κλασικό ρόουντσερ, άλλο ένα αυτοκίνητο με κινηματογραφική παρουσια -στον «Πρωτάρη» με τον Dustin Hoffman- άλλο ένα διαχρονικό σχήμα (εδώ αφήνουμε εκτός συζήτησης τις τελευταίες εκδόσεις, με το πλαστικό σπόιλερ στο πίσω μέρος τους). Θα κολλήσετε με τα «χωστά» όργανά της και τον λεβγιέ υπό κλίση, ενώ αν η σωματοδομή σου δεν είναι μπασκετμπολίστα, τότε δεν υπάρχει περίπτωση να νιώσεις (πολύ) πιεσμένος. Από τα πιο ερωτεύσιμα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν (ακόμα). Τυχεροί όσοι το είχαν και ακόμα περισσότερο αν το έχουν ακόμα.
13. Nissan GT-R
Ο σύγχρονος Godzilla -το παρατσούκλι το κόλλησαν σε μια προηγούμενη γενιά του στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 στην Αυστραλία- είναι ένα από τα πιο εμβληματικά σούπερ σπορ μοντέλα των ημερών μας. High tech αλλά και διαχρονικό μιας και όταν αντικατασταθεί -πιθανότατα τα 2020- θα έχει στην πλάτη του 13 και βάλε χρόνια. Εξαιρετικό στο δρόμο χάρη και στη βοήθεια της τετρακίνησης και των ηλεκτρονικών. Είναι ένας σίφουνας του δρόμου είτε μιλάμε τις επιταχύνσεις από στάση είτε την τελική του. Εμπειρία, από όλες τις απόψεις.
14. VW Golf GTI
Tο αυτοκίνητο που δημιούργησε τη δημοφιλή κατηγορία των hot hatches και ταυτόχρονα έκανε τις επιδόσεις προσιτές δεν θα μπορούσε να λείπει από μια τέτοια λίστα. Τα αρχέτυπο της 1ης γενιάς με τον κινητήρα των 1.600 κυβικών είναι πλέον δυσέρευτο. Στη χώρα μας συναντάμε αυτά της 2ης, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν περάσει ουκ ολίγες ώρες στα χέρια επαγγελματιών και μη τύπων που ασχολούνται με μετατροπές και βελτιώσεις.
Αυτά της της 3ης είχαν επισκιαστεί από το VR6, ενώ της 4ης ήταν αδιάφορα. Το πιο πιθανό είναι να πέσει στα χέρια σου ένα της 5ης γενιάς, με το οποίο θα ενθουσιαστείς, αφού παρά τα χρόνια του, θα εκτιμήσεις το στήσιμο, τις επιδόσεις αλλά και την ευκολία οδήγησής του.
15. Μια Rolls Royce
H πλέον κλασική λιμουζίνα υπερπολυτελείας με τις αυστηρές, σχεδόν μπαρόκ γραμμές στα πιο παλιά μοντέλα και το ξεχωριστό στυλ που προσδιορίζεται από τη μεγάλη μάσκα με την Emily στην κορυφή. Γιγαντιαίες διαστάσεις, συβαρίτικο εσωτερικό, με πολύ δέρμα και ακόμα περισσότερο ξύλο. Κάτω από το καπό γουργουρίζει ο επίσης κλασικός V8 των 6.750 κυβικών, οποίος δεν θα σε εντυπωσιάσει με τις επιδόσεις του, καθώς έχει πολλά κιλά να μετακινήσει, αλλά με το πόσο διακριτικος και σιωπηλός είναι. Μια μουσική στα αφτιά σου.
16. Mitsubishi Lancer EvoΔεν είναι μόνο η (οδηγική) γοητεία που έχουν οι rally replicas, αλλά και το γεγονός το ότι η Mitsubishi έχει ολοκληρώσει την παραγωγή των Evo και δεν ξέρει ποια θα είναι η διάδοχη κατάσταση (Θα είναι υβριδική; Θα είναι SUV; Θα είναι και τα δύο μαζί;). Αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι πως με τη μορφή που τα γνωρίζουμε, δηλαδή με δίλιτρους turbo κινητήρες παλαιάς κοπής κοντά στα 300 άλογα, κορυφαίες επιδόσεις και φτερούγες, δεν πρόκειται να υπάρξουν ξανά. Ειδικά αν πέσει στα χέρια σου το πιο σκληροπυρηνικό όλων, το Evo VI Tommi Makkinen, τότε θα δώσεις έναν νέο ορισμό στη λέξη σκληροπυρηνικό.