Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη σχετικά με τις δραστηριότητες της εταιρείας ΦΟΙΝΙΞ ΝΗΟΓΝΩΜΩΝ Α.Ε. παραχώρησε στο libertypress.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Άρης Αρβανιτάκης. Αναλυτικά:
-Κύριε Αρβανιτάκη θέλετε να μας περιγράψετε την πορεία του “Phoenix Register of Shipping” από την ίδρυσή του μέχρι τις ημέρες μας;
«Καταρχήν πρέπει να σας πω ότι ο Φοίνικας είναι ένας αμιγώς ελληνικός νηογνώμονας, και όπως προβλέπεται από το κατασταστικό της ίδρυσης του, περιλαμβάνει όλες τις συνήθεις δραστηριότητες ενός νηογνώμονα όπως κατάταξη πλοίων σε κλάση βάση των κανονισμών του και διενέργεια επιθεωρήσεων και έκδοση θεσμικών πιστοποιητικών κατόπιν εξουσιοδότησης από κράτη μέλη του ΙΜΟ που τον έχουν αναγνωρίσει για αυτόν το σκοπό. Η πορεία του, παρόλες τις δυσκολίες που συνοδεύουν κάθε νέα αρχή, υπήρξε εντυπωσιακή τόσο σε αριθμητικά μεγέθη όσο και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Όπως είναι γνωστό, η αξιοπιστία των νηογνωμόνων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην πίστη που χτίζεται γύρω από την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι οι μεγάλοι νηογνώμονες έχουν ιστορία που αγγίζει ή ξεπερνάει τον έναν ακόμη και δύο αιώνες λειτουργίες! Συγκριτικά λοιπόν με τα «μεγαθήρια» του χώρου μας, ένας οργανισμός με χρόνο ύπαρξης μόλις 17 χρόνια είναι μάλλον εντυπωσιακό το γεγονός να έχει 17, εν ισχύ, αναγνωρίσεις από διάφορες σημαίες – μεταξύ αυτών και από την Ελληνική σημαία για τα πλοία εθνικής νομοθεσίας- ένα στολο από 800 περίπου πλοία και πλωτά ναυπηγήματα κάθε είδους και μεγέθους σε όλο τον κόσμο, ένα δίκτυο από 6 περιφερειακά γραφεία στο εξωτερικό, 17 σταθμούς αποκλειστικών επιθεωρητών στο Ελλαδικό δίκτυο, 30 άτομα τεχνικό και διοικητικό προσωπικό στα κεντρικά γραφεία του Πειραία και άλλα 50 στα περιφερειακά γραφεία, ενώ διαθέτει αποκλειστικούς επιθεωρητές σε διάφορα σημεία του πλανήτη προσβλέποντας κυριολεκτικά σε μιά κάλυψη όσο το δυνατόν μεγαλύτερης κλίμακας. Ταυτόχρονα διαθέτει όλες τις προβλεπόμενες διαπιστεύσεις κατα ISO 17020 & ISO 9001, πλήρωντας τις πλέον αυστηρές απαιτήσεις του ΙΜΟ όπως προβλέπονται στον Κώδικα περί Αναγνωρισμένων Οργανισμών. Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του Φοίνικα ωστόσο που αποτελεί και το δυνατότερο σημείο του είναι ο ανθρωποκεντρικός του χαρακτήρας. Ο Φοίνικας είναι οι άνθρωποι του, τα στελέχη του σε όλο τον κόσμο. Αυτή η ανθρωποκεντρική φιλοσοφία χαρακτηρίζει και τις υπηρεσίες μας, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στις σχέσεις με τους πελάτες μας».
-Ποιές είναι οι θεσμικές υπηρεσίες που προσφέρετε σαν Νηογνώμονας;
«Ο Φοίνικας παρέχει όλο το πακέτο νηογνωμικών υπηρεσιών στον ναυτιλιακό κλάδο όπως είναι η κατάταξη σε κλάση, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε πλοίου, με βάση τους κανόνες και κανονισμούς του οργανισμού, καθώς και όλα τα κατά νόμο προβλεπόμενα κυβερνητικά πιστοποιητικά για λογαριασμό των σημαιών που τον έχουν εξουσιοδοτήσει. Επίσης διεκπεραιώνει όλους τους προβλεπόμενες ελέγχους σε μελέτες και σχέδια όπως ορίζουν οι σχετικοί κανονισμοί, διαθέτοντας κατάλληλα εκπαιδευμένο επιστημονικό προσωπικό, το απαραίτητο λογισμικό και μια σύγχρονη ηλεκτρονική πλατφόρμα που διαχειρίζεται το σύνολο των εργασιών του σε ένα περιβάλλον κυριολεκτικά «paperless”. Με αυτή τη δομή και οργάνωση, πετυχαίνουμε υψηλή λειτουργικότητα με τα γραφεία στο εξωτερικό και τους σταθμούς στην Ελλάδα όντας όλοι διασυνδεδεμένοι σε ένα ευέλικτο και ασφαλές δίκτυο διαχείρισης ψηφιοποιημένων πληροφοριών. Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία στο θεσμικό μας ρόλο ως ελεγκτικός μηχανισμός για κάθε σημαία που μας έχει εξουσιοδοτήσει εκχωρώντας μας την εξουσία να κάνουμε ελέγχους στα πλοία της. Είναι μεγάλη ευθύνη καθώς ουσιαστικά γινόμαστε θεματοφύλακες της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος. Οι ενέργειες μας λοιπόν και οι συνέπειες τους ορίζουν το υψηλό επίπεδο υπευθυνότητας και επαγγελματισμό που χαρακτηρίζουν τον Φοίνικα από την ίδρυση του μέχρι σήμερα.
Πείτε μας ποιό είναι το Ελληνικό δίκτυο καθώς και με ποιό τρόπο λειτουργεί;«Το ελληνικό δίκτυο επιθεωρητών ήταν μια σύνθετη εξίσωση προς επίλυση καθώς το ζητούμενο ήταν και παραμένει, για κάποιες περιοχές, κατάλληλα εκπαιδευμένοι και προσοντούχοι επιθεωρητές που να διαμένουν μόνιμα στις περιοχές δικαιοδοσίας τους και παράλληλα να πληρούν τα κριτήρια του νόμου περί «αποκλειστικότητας» που σημαίνει να μην παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες για άλλους νηογνώμονες ή τα τοπικά λιμεναρχεία. Για τον Φοίνικα μπαίνει μια ακόμη παράμετρος που έκανε το όλο εγχείρημα ακόμη απαιτητικότερο και έχει να κάνει με την ποιότητα των ανθρώπων αυτών. Όπως σας είπα ο Φοίνικας είναι οι άνθρωποι του… έτσι και με τους αντιπροσώπους η δική τους εικόνα στις τοπικές κοινωνίες αντικατοπτρίζει τελικά και την εικόνα του Φοίνικα, άρα για μας έχει ιδιαίτερη σημασία η ανθρώπινη ποιότητα και η έξωθεν καλή μαρτυρία όλων των συνεργατών μας. Μιλώντας με αριθμούς, ο Φοίνικας 1,5 χρόνο μετά την αναγνώρισή του από την Ελλάδα έχει ένα δίκτυο στον Ελλαδικό χώρο αποτελούμενο αυτή τη στιγμή από 17 σταθμούς παρέχοντας πολύ καλή κάλυψη στο σύνολο του Ελλαδικού χώρου. Η λειτουργία του δικτύου ακολουθεί την υφιστάμενη συστημική δομή του οργανισμού με πλήρη έλεγχο των σταθμών από το κεντρικό γραφείο. Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε μια συμπαγή λειτουργική δομή με εξαιρετικούς χρόνους ανταπόκρισης στα αιτήματα των πελατών ενώ η χρήση απλών και σύγχρονων εργαλείων σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική μας πλατφόρμα διασφαλίζει την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών 27/7/365»
O “Phoenix Register of Shipping” διαθέτει γραφεία και εκτός Ελλάδας;
«Ναι, ο Φοίνικας ξεκίνησε ουσιαστικά την δραστηριοποίηση και ανάπτυξη του στο εξωτερικό. Στην παρούσα φάση διαθέτει 6 υποκαταστήματα σε Ουκρανία, Τουρκία, Λίβανο, Αίγυπτο, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Νιγηρία στελεχωμένα με αποκλειστικούς επιθεωρητές και το απαραίτητο διοικητικό προσωπικό ενώ διαθέτει και 8 σταθμούς αποκλειστικών επιθεωρητών σε Ηνωμένες Πολιτείες, Παναμά, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ρουμανία, Νότια Αφρική, Ινδία, Ν.Κορέα και Κίνα. Η περαιτέρω επέκταση του δικτύου παραμένει σταθερός στόχος της διοίκησης του Φοίνικα, ωστόσο η πιστή προσήλωση στα ποιοτικά κριτήρια του οργανισμού και η ανάπτυξη του με ουσιαστικό τρόπο απαιτεί χρόνο και πολύ δουλειά ενώ ταυτόχρονα απαιτεί σημαντικές επενδύσεις σε οικονομικούς πόρους και ανθρώπινο δυναμικό».
Σε ποιές χώρες είστε αναγνωρισμένοι και εξουσιοδοτημένοι;
«Η έννοια της αναγνώρισης και της εξουσιοδότησης συγχέεται από πολύ κόσμο ως ταυτόσημη κάτι που δεν ισχύει, οπότε χαίρομαι που με την ερώτησή σας μου δίνετε την ευκαιρία να το διευκρινίσουμε. Ο Φοίνικας αναγνωρίζεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής ως φορέας επιθεωρήσεων και κατάταξης σε κλάση, γεγονός που μας επιτρέπει την διενέργεια επιθεωρήσεων σε όλες τα μέρη δικαιοδοσίας των Η.Π.Α. ενώ ταυτόχρονα τα πλοία που φέρουν πιστοποιητικά από το Φοίνικα μπορούν να προσεγγίζουν σε λιμενικές και άλλες εγκαταστάσεις των Η.Π.Α. και να διεξάγουν απρόσκοπτα όλες τις εμπορικές και επισκευαστικές τους δραστηριότητες. Επίσης ο Φοίνικας αναγνωρίζεται από την Τουρκία ως φορέας επιθεωρήσεων και κατάταξης σε κλάση, γεγονός που επιτρέπει σε πλοία που επιθυμούν να νηολογηθούν στην Τουρκική σημαία να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον Φοίνικα ως τον αρμόδιο οργανισμό που θα πιστοποιήσει, μέσω της κλάσης, την αξιοπλοΐα τους ώστε να τους επιτραπεί η νηολόγηση, ακόμη δίνεται η δυνατότητα σε πλοία που φέρουν ήδη Τουρκική σημαία και κλάση Φοίνικα, να ασφαλίζονται τόσο για Hull+Machinery όσο και για να P&I και να δραστηριοποιούνται απρόσκοπτα με ένα συνδιασμό πιστοποίησης από το Φοίνικα και την αρχή της Τουρκικής σημαίας. Τέλος ο Φοίνικας διαθέτει στην παρούσα φάση 17, εν ισχύ, εξουσιοδοτήσεις από κράτη μέλη του ΙΜΟ όπως αναφέρονται αναλυτικά στο δικτυακό μας τόπο. Όλες οι σημαίες διεξάγουν, κατα διαστήματα, τους δικούς τους συστημικούς ελέγχους στον οργανισμό μας προκειμένου να διασφαλίζουν την σταθερή μας συμμόρφωση τόσο με τις εθνικές τους απαιτήσεις όσο και με τις απαιτήσεις του Κώδικα περί Αναγνωρισμένων Οργανισμών του ΙΜΟ που είναι και το πλέον σύγχρονο και αυστηρό θεσμικό παλίσιο που ισχύει διεθνώς. Αυτό βεβαίως ισχύει γιά όλους τους οργανισμούς. Η πρώτη σημαία που μας έλεγξε με βάση αυτό το καθεστώς ήταν αυτή του Παναμά και οδήγησε στην υπογραφή νέας συμφωνίας αναγνώρισης, γεγονός που έλαβε και σχετική δημοσιότητα φέτος το καλοκαίρι λίγο πριν τα Ποσειδώνια. Σε ανάλογη τροχιά κινείται και η κατάσταση με τις άλλες σημαίες απο τις οποίες έχουμε εξουσιοδότηση».
Ποιοί ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν στη δημιουργία του PHOENIX Academy;
«Το Phoenix Academy ήταν και παραμένει το όραμα για μια δημιουργική παρουσία του Φοίνικα στο ναυτιλιακό χώρο πέρα από την αμιγώς τεχνική δραστηριότητα του οργανισμού. Πιστεύοντας ότι η γνώση είναι το εργαλείο που μπορεί να διορθώσει πολλά από τα κακώς κείμενα της ελληνικής πραγματικότητας, το Phoenix Academy έρχεται να διοχετεύσει τη συσσωρευμένη γνώση και εμπειρία των στελεχών μας στο ναυτιλιακό και όχι μόνον χώρο, με μορφή σεμιναρίων , ώστε να βοηθήσει νέους ανθρώπους αλλά και επαγγελματίες του χώρου να αποκτήσουν εξειδικευμένες γνώσεις ή να βελτιώσουν το ήδη υφιστάμενο γνωστικό τους επίπεδο. Τα σεμινάρια έχουν πολύ χαμηλό κόστος προκειμένου να είναι προσιτά σε όλους. Ο Φοίνικας, με την Ακαδημία του, προσβλέπει να συνδράμει στο χτίσιμο ουσιαστικών δεξιοτήτων στους επαγγελματίες της ναυτιλίας. Το εγχείρημα είναι ακόμη στην αρχική του φάση και θα πάρει το χρόνο του προκειμένου να ωριμάσει και να αναπτυχθεί ώστε να τύχει και ανάλογης αναγνωσιμότητας. Πέρα από αυτό όμως, η Ακαδημία του Φοίνικα αναπτύσσει συνεργασίες και με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα τόσο δημόσια, όπως το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, όσο και με ιδιωτικά με τα οποία μάλιστα διαμορφώνει επίπεδα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών τους προγραμμάτων και δίνει ευκαιρίες στους δικούς τους σπουδαστές να πάνε τις δεξιότητές τους ένα βήμα παραπέρα. Στο παρασκήνιο γίνεται πολύ δουλειά που πιστεύουμε ότι στο εγγύς μέλλον θα δώσει καρπούς σαν το μικρό δέντρο που καρπίζει μεγαλώνοντας. Είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα που θα πάρει χρόνο για να καταδειχθεί και θα δώσει το στίγμα της διαφορετικότητας του Φοίνικα στο χώρο της ναυτιλίας και σε επιμορφωτικό επίπεδο.».
Συχνά ακούμε αναφορές για την έλλειψη ενός εθνικού νηογνώμονα αναγνωρισμένου από την European Maritime Safety Agency (EMSA), γεγονός που απασχολεί πολλούς πλοιοκτήτες. Πως θα το σχολιάζατε;
«Το θέμα είναι μεγάλο και σύνθετο. Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα, επιτρέψτε μου να σας πω ότι η αναφορά σε «εθνικό νηογνώμονα» δεν είναι ακριβής. Η Ελλάδα, ως ναυτιλιακή αρχή, διαθέτει το δικό της ελεγκτικό μηχανισμό επιθεωρήσεων, τον κλάδο Ελέγχου Πλοίων που είναι κλάδος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και δεσμεύεται από το Ευρωπαϊκό κεκτημένο ως προς τους οργανισμούς που αναγνωρίζει. Έτσι λοιπόν συνυπάρχουν ταυτόχρονα 2 διαφορετικά καθεστώτα, το πρώτο είναι με βάση την Ευρωπαϊκή νομοθεσία όπως καθορίζεται στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 391/2009 και το δεύτερο είναι με βάση την εθνική νομοθεσία σύμφωνα με την Υ.Α. 4113.297/01/2012. Στο πρώτο καθεστώς, η αναγνώριση ενός νηογνώμονα γίνεται από την Ευρωπαϊκή ένωση, μέσω της EMSA, που αποτελεί τον ευρωπαϊκό ελεγκτικό μηχανισμό για θέματα νηογνωμόνων. Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται οι αναγνωρισμένοι νηογνώμονες που συγκροτούν την Διεθνή Ένωση Νηογνωμόνων γνωστή ως IACS. Στο δεύτερο καθεστώς υπάρχουν αυτή τη στιγμή 3 εταιρείες στην Ελλάδα, περιλαμβανομένου και του Φοίνικα , που μπορούν να επιθεωρούν πλοία και σκάφη με Ελληνική σημαία που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Αυτές οι εταιρείες είναι ανώνυμες ελληνικές εταιρείες και λειτουργούν ισότιμα κάτω από το ίδιο νομοθετικό πλαίσιο, έχουν ακριβώς τις ίδιες δυνατότητες, χωρίς καμιά να μπορεί να θεωρηθεί «εθνικός νηογνώμονας» καθώς όπως σας είπα δεν υπάρχει ουσιαστικά τέτοιος ορισμός. Είναι σαφές ότι η αναφορά του ναυτιλιακού κόσμου για «εθνικό νηογνώμονα» παραπέμπει κατ’ ουσίαν σε ένα νηογνώμονα που θα είναι ελληνικός, ως προς την καταγωγή του και αναγνωρισμένος από την EMSA. Κάτι τέτοιο ωστόσο, στην παρούσα συγκυρία, είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο για διάφορους τεχνικο-οικονομικούς λόγους που η ανάλυσή τους θα ξέφευγε από τα πλαίσια μιας συνέντευξης λόγω της πολυπλοκότητας και εξειδίκευσης που πρέπει κανείς να υπεισέλθει για να το αναλύσει. Όσον αφορά λοιπόν τον Φοίνικα δεν υφίσταται τέτοιος βραχυπρόθεσμος σχεδιασμός και βέβαια όλοι οι άνθρωποι του χώρου συμφωνούμε στο ότι θα ήταν πολύ ωραίο να υπάρξει μελλοντικά ένας τέτοιος φορέας.
Θέλετε να μας πείτε τους προσεχείς στόχους σας;
«Οι στόχοι λίγο πολύ είναι προφανείς! Σε επίπεδο ανταγωνισμού η πρόσφατη παρουσία του Φοίνικα στην υφιστάμενη αγορά προκαλεί μιά αναπόφευκτη ανακατάταξη στα μερίδια της αγοράς που έχει κάθε νηογνώμονας. Στο τέλος ο καθένας παίρνει αυτό που του αξίζει, οπότε υπό αυτή την έννοια εμείς κάνουμε τη δουλειά μας όπως ξέρουμε να την κάνουμε κι από κει και πέρα κρινόμαστε από την αγορά. Σε επίπεδο ανάπτυξης, ο Φοίνικας συνεχίζει αυτό που έκανε πάντα. Όραμα, πολύ δουλειά από όλους μας με σεβασμό στους ανθρώπους μας, τους ανθρώπους της θάλασσας , το περιβάλλον και βάζοντας πάνω από όλα την ασφάλεια πλοίων και επιβατών, διεκδικούμε αυτό που νιώθουμε πως μας αξίζει. Στην ροή του χρόνου όλοι κρινόμαστε, στον Φοίνικα ονειρευόμαστε με ρεαλισμό, το μέλλον. Ο χρόνος θα δείξει πως θα μας κρίνει ο ναυτιλιακός κόσμος με τα δικά του κριτήρια τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων»